Första dagen på snö!

Efter att ha sovit ca 4 timmar så var det dax att gå upp och käka den rituella gröten. Den var sådär lagom slemmig som den bara kan vara då man ska upp och göra första åken i kicking horse för första gången i sitt liv.
Efter en mkt mumsig gröt med hallonsylt och mjölk så var det dags att dra på sig kläderna och trycka i fötterna i pjäxorna. Så jag går mot min skidväska som låg i hallen (där indiern som lämnade den) var låst med ett lås som verkligen inte var där när jag såg den sist. Som tur var så hittade vi en reserv nyckel (bultsax) som vi använde för att komma in i min efterlängtade väska. Tjoff och voilá! Den va öppen. Tiden var lite knapp då taxin skulle komma förbi och hämta oss. Så på med alla prylar och ut i kylan.Jag i morses



Väl ute så visade sig att taxin var gött försenad och vi fick stå och småfrysa i en kvart innan den kom.
karl, micke och emil


the gang!





Väl på plats vid hästen så var det dax att fixa ett fint midweek kort!Mitt skipass :D


'

Sen iväg till första stolen för säsongen och klämma lite pist...för att värma upp det vill säga. Det var bra mkt brantare än vad vi hade trott att det skulle vara vilket var både bra och dåligt då pisterna var riktigt fina men hade rollers (små kullar mitt i pisten, typ som på en cross bana) som man inte var beredd på. Så det var bra nära att man krasha första åket för säsongen. Hade väl kanske inte sett så bra ut. Men men SKOJ var det iaf :D...emil och karl stoked!





Åk nummer två blev riktigt kort eftersom vi ville upp till högsta punkten och se vilken terräng man ska tackla denna säsong. Så vi kommer upp till toppen och ser att det finns oääändliga hike möjligheter. Och eftersom vi inte är helt främmande till att knata i en timma för att åka i 4 minuter så började vi knata.Hike start


Jag och Karl




Efter ca 30min så hittade vi ett grymt fint och brant åk. Jag som var riktigt stokad och ville droppa in först tog på mig skidorna rätt kvickt och fick de första fina svängarna.Åket :D



Snön var riktigt torr och lätt och trots rejäl lutning så hade man bra kontroll över farten pga snökvaliteten! HELT GRYMT!
Efter ca halva åket stannar jag för att filma de andra. Jag han filma Emil, sen ingen mer pga att han sprutade upp snö över hela mig och över hela hans kamera.

Så det blev inte mkt filmat av mig då. Som tur var hade Ammelie med sin kameraAms



och dokumenterade det mesta under dagen. Samt att Karl hade med sig sin helmet cam för första testandet av den. Jäkligt cool pryl måste jag säga!

När det var dax att åka dit de andra stod och väntade så hade mina skidor sjunkt så långt ner i snön så att när jag väl försökte svänga så var motståndet så överväldigande att jag fick medvridning och krashade över ett gäng stenar. Själv slapp jag några skador, så det var bara skidorna som fick lite stryck. men inget farligt.

Sen när det var dax att dra ner mot liften igen var vi tvungna att åka i jäkligt tät skog. Och när vi började se ljuset i tunneln så var jag sjuukt trött. Så sista hindret var att ta sig över en bäck ...dårå. Och det var för mkt för mig då. Så långsamt och pinsamt gled jag ner mot vattnet medan mina polare stod bredvid och gapskrattade!jag i bäcken



Kom till slut loss....med självförtroendet i botten lommade jag ner mot liften.

Det är ungefär vad som har hänt idag. Första skiddagen i Kanada för säsongen.
Imorrn är det lördag och det betyder vila för oss eftersom vi inte får åka på helgerna.
Stay classy Sweden!
I´m Per Nyberg?

Älskar dig AK!

Kommentarer
Postat av: Norway

Stay Classy Canada!
You´re Per Burgundy!

2007-12-15 @ 12:37:51
Postat av: Erik

Verkar ju grymt bra!

2007-12-15 @ 12:53:16
Postat av: emelie elisabeth

fan var härligt det ser ut! och den där "helmet cam"-en verkar ju vara en frän pryl. får man se nån film, tro?
ha det fint! jag är inte alls avunsjuk. (en vecka kvar på elux.......)

2007-12-15 @ 23:31:00
URL: http://emelieelisabeth.blogg.se
Postat av: emelie elisabeth

and by the way, vad för objektiv är bilderna tagna med? fina ju. :)

2007-12-15 @ 23:36:33
URL: http://emelieelisabeth.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0