Sitter och fryser i väntan på vadå?

YESSSS!
Så har man då kommit till kallare platser på den runda boll vi kallar Tellus!

Väskor skulle checkas in, och jag måste medge att jag var bra nervös när jag la upp min ALLDELES för tunga skidväska på rullbantet. Nagebitandet var nära! Men killen som stod vid bandet var kolugn och sa inte ett ljud och allt var ok. Glad som spigg skulle snart bytas mot ledsen som en panda. Blev en mkt emotionell avresa med avsked av föräldrar och älskad flickvän, allt detta för att sedan bli utlämnad för de närmsta 19 timmarna.
Alldeles alena fick jag slå ihjäl tiden så gott det gick. De första 2 på landvetter gick snabbt som attan då jag plockade upp min dator och börjades genast att glo på en skidfilm (5´o clock news) som då skulle peppa mig och ge mig styrkan att fixa resan på egen hand! SÅ man har väl Kaj, Sverre och co att tacka för en lättsmält resa! Sov i stort sett heela tiden vilket för mig är... vardagsmat. Har den unika gåvan att kunna somna varsomhelst och nästan hursomhelst. Klart mitt tyngsta vapen mot långa flygningar! Trots at jag hade som mål att inte sova på den första flighten (landvetter-frankfurt) så kunde jag inte hålla uppe mina blytyngda ögonlock som föll ner som ett lönnlöv på hösten. Tröttheten var ett faktum eftersom jag hade haft en hektisk dag och antalet sovna timmar de senaste 24 var undermålig. Så min största oro var att jag "förbrukat" mina sömn på den meskorta flighten och då ha svårigheter att få sova på den långa (frankfurt-montreal). Men så var inte fallet. Fick KICK-ASS plats precis vid slutet av en gång (nödutgång), mao drömplats för en 187cm lång drummel som jag själv :D
Den flighten var inget speciell alls. Det enda som hände var att en bäbis spydde (med förvånandsvärt högt tryck i spystrålen) ner hela golvet vid toaletterna. Trodde att den (tjej eller kille....who knows??) gjort ett litet hyss och spytt ner personen som satt längst ut på kansten. Men så skoj skulle vi tydligen inte ha.
Väl framme (och lätt panikslagen) i Montreal så får jag checka in i landet och sedan hämta mitt arbetstillstånd (daterat och klart :D). När väl det var avklarat trodde jag att allt var lugna gatan. Men så var det inte, för att man var tydligen tvungen att checka in sitt bagage en gång till (varför??). Så där står man snällt och väntar på att mina väskor ska rulla in. Tre hade jag redan med mig som handbagage, så det var bara två till att hämta. Lätträknat och fort borde det ha gått...tycker man. Men så var det inte. Stod i goda 10 min innan jag hör en skrovlig röst säga på fransk-engelska "if your bagage is not found, please contact Air Canada bagage service. And so I did. När jag väl tagit reda på numret på den försvunna väskan så fick jag meddelandet att min väska var en dag fördröjd. Ingen anledning till varför, utan bara fördröjd. Surt men sant!
Fick ett papper som jag skulle gå runt hörnet till ett annat kontor för att få stämplat för att sedan gå tillbaka till Air Canadas bagage service för att lämna samma papper som jag nyss hade fått....fast nu med en ny och tuff stämpel på (Kom även övveräns dagen därpå att de skulle skjutsa grejerna till vårt hus I golden)! Det gjorde iofs inget att det var försenat då jag slapp konka runt på den i calgary!
Äntrligen Calgary tänker jag när kliver av sista flighten (där jag han beta av Transformers och Surfs up, 2 bra filmer :D) så trodde jag att jag skulle mötas av öppna armar av vännerna! Där bedrog jag mig en hel del. Det visade sig att min flight hade landat 3 timmar efter deras (enligt en tant som satt i en info disk). Så jag funderade hur jag skulle få tag i dom. Kan ingens nummer och har ingen telefon att ringa dom med heller! Jävligt förbannat och smått vilsen går jag runt och småsvär lite för mig själv att allt går åt helvete med försvunna väskor och vänner! Till slut fick jag tipset att gå upp till "The UPS Store" där dom hade datorer man fick låna gratis. Lyckades Enira till mig numrena till Emil, Karl och Ammelie! Sweet tänkte och gick till info disken för att ringa. Vilket inte var det helt lättaste då man tydligen var tvunget att slå en hel del siffror för att komma till en linje där man kunde ringa utlandssamtal. Fick efter många om och men tag i Emil som sa att "vi sitter härutanför". SWEEEET CANDY tänker jag och drar iväg utanför. Saken var bara den att utanför är ganska stort ibland. Dock var det inget större bekymmer då jag åtte Emil på under 10 minuter från och med att samtalet var klart. Dom hade ju kommit med en internationel flight medan jag hade åkt inrikes den sista lilla biten.
Glädjen var stor när jag fick träffa Emil, Karl och Mikael (nytillkommen till mina bummarkretsar). Det hela firades med att dra till hostlet där vi skulle sova tätt följt av gött käk på en bra resturang! En kall bärs och en pasta med grillad kyckling och pesto senare var det dags att sova. Somnade som en stok Men sov inte gott hela natten. Var svårt att finna riktig ro efter allt resande.
Dagen därpå så checkade vi ut hyffsat tidigt från hostlet. Gick och käkade frullebulle på stan och drog iväg för att fixa varstitt social incurance number. Efter ytterligare n bockmpå listan var det dags att botanisera bland calgarys sport butiker. Fanns en hel del prylar men knappt ngt av det jag var intresserad av. Men ändå blev det en snygg rygga med inbyggt vattensystet (camelback) för 120 dollar. I samband med det köpet så kom Ammelie till affären! Jäkligt skoj att se henne igen! Våran lilla extra mamma när man inte har ordinarie med sig :)Ams and Rajdell


Hon letade endast efter ett vattensystem men hittade inget som både var bra och i ok pris.
Eftersom vi är ett gäng pryl och bildtokiga grabbar i vårat gäng så stannade vi till vid en kamera affär som hette......"The Camera Store" hur grått låter inte det? Dom hade iaf jäkligt bra priser på det mesta. Så jag slog till med ett nytt objektiv. Ett fast och fint 50mm f/1.8 från canon för ca 100 dollar.
Men jag var låååååångt ifrån värst då Karl och Mikael gick loss och köpte varsin helmetcam för 5000kr.
Mikael provar nya kameran

En liten cool pryl som kommer vara tokanvändbar under säsongens gång!
Efter shopandet blev var det dax för lunch. Blev en supergod lax för min del (mkt lyx i början för man vet vad som komma skall...nudlar och pastarouge). Utan tidspress lämnade vi resturangen och satte kurs mot hostlet där vi skulle hämta upp alla prylar och få dom till greyhound stationen som låg en bra bit bort. Vi fick skjuts av Dean (som Ammelie bodde hos, och för övrigt var med i stort sett hela dagen. THANKS A MILLION DEAN!) till hostlet och ipackandet var i full gång och vi tryckte in så mkt vi förmådde i Deans "lilla" Passat. Utan vidare eftertanke så åkte Karl, Ammelie och Dean iväg till stationen för att hämta ut biljetterna som vi förhandsbokat. Detta visade sig vara sjukt korkat!
Planen var att vi skulle fixa snabbt fort och lätt en taxi och proppa den full med resten av prylarna och sedan dra till stationen och möta upp med Kalle och Ams. Så det va motsattsen till lätt at få tag i en taxi. Så drastiska metoder tillämpades! Vi försökte få lift (emot betalning) av vem som helst till stationen för att hinna med bussen. Tiden började bli knapp så frustrationen och nervositeten blev allt större! Emil lyckades till slut få tag i en skumm snubbe vid namn Patrik som körde oss till stationen för 30 dollar done and deal!
Vi kom till slut fram till Golden välbehållnaKalle och Rajdell

och möttes av en gigantisk lya på 220m2 och fina sängar (jämfört med whistler.....bäddsoffa!).Utanför vårt crib :D


För 3000 per man i månaden är det grymt bra :D

Så nu sitter jag här med dator i knät grus i ögonen och jackan på och väntar på vadå? Ja förhoppningsvis rätt väska. Om fallet är så väl så är det bara tt hoppas på att allt är helt! Och om allt tom är SÅ väl så kan man hoppas att reseförsäkringen täcker detta missöde och kompenserar detta med en rund summa pengar:D

Per signing out from first day in golden!!


Edit: nu är klockan 1 minut över 4 mitt i natten...och skidorna kom precis till dörrn :D SWEEEET!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0