Merry New Year! :P

Gott nytt på er alla! Hoppas ni hade en rolig kväll/natt och en bra start på 2008 som enligt utsago ska bli bästa snöåret i mannaminne här i Kicking ;D
Min dag började lite segt. Klev upp ca 9.30, käka frulle och började sakta men säkert plocka på mig prylarna. Det skulle bli hajkning idag. Innan vi skulle sätta iväg mot berget så skulle lite andra saker tas om hand om. Bland annat skulle Martin till greyhound stationen i "stan" för att hämta upp sina hudar (stighudar) som han hade råkat lämna kvar på sin färd hit. Vi andra passade på att göra lite annat under tiden. Jag själv gick raka vägen till posten för att se om mina nya skidor hade kommit. YESSS!!! det hade dom! Bara att punga upp med 450 CAD (kändes som att jag stulit skidorna då jag sålt mina dagen innan för 400 CAD) ur plånkan. Sagt och gjort så var det dags för oss att bege oss mot berget.
Vi kommer upp ca 20 minuter senare (snirklig och isig väg) för att mötas av fulla parkeringar. Fulla parkeringar betyder ofta mkt folk i systemet. Inget undantag idag tyvärr. Knökfullt i liftkön (tur att det bara händer en-två gånger per år i denna håla) och lite liftproblem gjorde att Per blev en smula otålig och framförallt kall. 15 minuter senare och en smula irriterad sätter jag mig i liften. Irritationen byttes snabbt mot skratt och glada miner då man ser det vackra bergslandskapet breda ut sig! Efter ett par åk med lite switchåkningstränande, åka baklänges (på de nya feeeta skidorna), bestämde vi oss för att hajka en sväng. Vi tog samma hajk som vi hajkade för två veckor sedan, fast den här gången gick det dubbelt så snabbt eftersom vi slapp spåra.
Väl på toppen så blev det en del dividerande om vart det skulle åkas och varför. Vi hade hört att det skulle ha gått en lavin faktor 3, kan ställa till med MKT skada, med två meter brottkant i den bowlen vi skulle ner i (detta märkte vi senare att det inte var sant). Efter många om och men så gav vi oss iväg. Karl, Mikael och Emil skulle hajka upp en bit till för att ta ett stort åk. Ett "skita-på-sig" åk som Micke beskrev det. Jag med mina mittmonterade nudlar kände mig inte så peppad på att gambla och höll mig till mindre exponerade delar.
Eftersom vi inte har någon täckning med mobilerna uppe på berget så fick vi stå och vänta på att grabbarna skulle åka utifall någon form av räddningsaktion skulle behövas. Som tur hände inget och alla kom hem levande. Den som var närmast att slå sig rejält var Micke som körde den hårigaste linjen än så länge. Han hade rekat ett åk som han trodde på. Kör ner mot första droppet, laddar på och.....fullkomligt flyger som en trasa nerför klippan. Landar någon meter från ett gäng elaka stenar och återfår kontrollen för att sedan krasha efter ytterligare några meter.

Kvällen blev märkligt och lyckad! Vi hade fått besök av en förbipasserande bummare av svenskt slag. Maten som konsumerade var ett gäng med grillade feta stekar med potatis och svampsås .
Efter mat och ett antal öl begav vi oss mot Andersson Road där J-F bodde (en av Jockes arbetskamrater) där det bjöds på bonfire och skön atmosfär. Jäkligt kul att umgås med annat folk än bara svenskar för en gångs skull.
Tolvslaget firades vi elden och det sjöngs och spelades gitarr. Det bjöds tom på svensk musik i form av Save tonight med Örnöga Körsbär. Inte illa!

Den hära dagen efter var inte fullt lika rolig som dagen innan. Jag har mest varit slö som en oslipad skidsko och försökt att bli människa.

Oh well. Som sagt så hoppas jag att alla hade det bra på nyår och god fortsättning på det nya året!

Over n out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0